Op het moment dat ik voor het eerst hoorde dat er 42 factoren zijn die je bloedglucose beïnvloeden, ging er een wereld voor me open. 42?! Serieus? Ineens vielen er allemaal dingen op zijn plek. Niet zozeer omdat ik al die factoren stuk voor stuk kon herleiden, maar wel omdat het dus niet gek was dat mijn bloedglucose zo verdomde lastig te managen is. Als er elke dag 42 factoren zijn die roet in het eten kunnen gooien, is het ware topsport om die waardes enigszins binnen de lijntjes te houden, toch?

Hoe meer ik me ging verdiepen in die factoren, hoe meer ik ervan overtuigd raakte dat zoveel mogelijk mensen dit moeten weten. Heb jij er bijvoorbeeld ooit bij stil gestaan dat een hypo niet op zichzelf staat, maar juist kan leiden tot meer hypo’s op diezelfde dag? Of dat dat kopje koffie (nul koolhydraten toch?!) wel degelijk invloed kan hebben op je bloedglucose qua cafeïne?! Ik bedoel maar…

Behalve dat deze kennis je veel leert over het wel en wee van die bloedglucoses met hun eigen willetje, kan het je ook veel rust brengen. Of wanneer je de zoveelste opmerking krijgt dat je ‘met diabetes toch wel prima kunt leven’, dan is het wel eens fijn om diegene haarfijn te wijzen op de 42 factoren waar je dag in dag uit rekening mee moet houden.

Zo ontstonden er in 2021 twee podcastafleveringen in De Diabetes Podcast over dit onderwerp. De reacties die ik hier keer op keer over kreeg, versterkten het gevoel dat dit écht iets is dat verteld moet worden. Dus  toen de laatste post hierover in zicht kwam besloot ik: tijd om alles nog eens duidelijk onder elkaar te zetten, zodat je het altijd makkelijk terug kan vinden. Tijd voor een e-book dat voor iedereen toegankelijk is!

Hieronder vind je de eerste factor uitgelegd. Hier kun je het hele boek downloaden voor de andere factoren.

  1. HOEVEELHEID KOOLHYDRATEN | Tja, beetje een open deur deze binnenkomer! Natuurlijk heeft het aantal koolhydraten invloed op je bloedglucose! Dat is waarschijnlijk het eerste wat je leert wanneer je de diagnose diabetes krijgt. Al hoor ik ook nog steeds verhalen van mensen die na de diagnose níet verteld wordt dat ze koolhydraten moeten tellen omdat deze van invloed zijn op hun bloedglucose. Dan heb je geluk dat je dit e-book tegen bent gekomen, zullen we maar zeggen.

De hoeveelheid koolhydraten dus. Zelf liep ik de eerste periode, misschien wel de eerste twee jaar na mijn diagnose, continu met mijn koolhydraattabelboekje onder de arm. Alles zocht ik op, net zolang totdat ik het uit mijn hoofd wist. De meest voorkomende dingen althans hè, je moet me nu niet gaan vragen hoeveel koolhydraten er exact in een visstick of gefrituurde uitjes zitten ;-) Maar je snapt mijn punt.

Alles wat ik eet heel precies afwegen is iets wat ik overigens nooit gedaan heb. Daar pas ik dan toch meer de gokmethode op toe.

Het goed tellen van je koolhydraten is dus eigenlijk wel een must om goed in te kunnen schatten hoeveel insuline je nodig hebt. Of om je pomp dat goed in te laten schatten, door middel van je vooraf ingevoerde koolhydraatratio. Hier begint het dus allemaal mee. Benieuwd naar meer?  Hier kun je het hele boek downloaden.