Het Diabetes Fonds start vandaag vanaf het Museumplein een nieuwe campagne: 'iedereen vrij van diabetes'. De campagne vraagt aandacht voor de impact die diabetes heeft op mensen met diabetes en hun naasten. Het doel is om de last van diabetes zichtbaarder te maken.
Al 1,2 miljoen Nederlanders hebben diabetes, waarvan ongeveer een op de tien mensen diabetes type 1 hebben. Diabetes beperkt de vrijheid en gezondheid van mensen met diabetes, maar ook van familie en vrienden. Met deze campagne wil het Diabetes Fonds de impact van de ziekte zichtbaarder maken.
Persoonlijke verhalen
De hoofdrolspelers in de campagne zijn Nika, Wendy, Nadia, Hans, Jan Willem, Joelle en Babette en hun familieleden. Ze laten zien hoe diabetes hun dagelijks leven beïnvloedt. Ze vertellen bijvoorbeeld over wat ze doen om hun bloedsuikerwaardes onder controle te houden en over de complicaties die diabetes heeft veroorzaakt. De campagne om diabetes zichtbaarder te maken, loopt tot eind 2021 via commercials, filmpjes en persoonlijke verhalen op verschillende (online) platformen.
'Diabetes' op Museumplein
De campagne gaat vandaag symbolisch van start op het Museumplein in Amsterdam. De grote letters D I A B E T E S, die je ook in de campagne terugziet, staan op dezelfde plek als waar I-AMSTERDAM vroeger stond. Anders dan de letters I-AMSTERDAM, is diabetes onuitwisbaar. De letters D I A B E T E S op het Museumplein en in de campagne staan daarom symbool voor de enorme impact die diabetes heeft op het leven van mensen met diabetes.

Op de hoogte blijven?
Maak eenvoudig in 1 minuut een account aan en ontvang regelmatig nieuws over diabetes type 1 per e-mail, met alleen artikelen die voor jou interessant zijn.