Zoetstoffen

Redactie van diabetestype1.nl
Redactie van diabetestype1.nl • 16 december 2016

Er is veel discussie over kunstmatige zoetstoffen. Wetenschappers onderzoeken dan ook al jarenlang de veiligheid ervan. Hier lees je de actuele kennis over zoetstoffen en diabetes type 1.

Zoetstoffen zijn een vervanger van suiker, omdat er vaak geen koolhydraten in zitten. De algemene veiligheid van zoetstoffen is bewezen, als je je houdt aan de maximale hoeveelheden per dag.

Je kunt kunstmatige zoetstoffen gebruiken als je niet te veel koolhydraten binnen wil krijgen, zoals bij suiker. Maar ook in sommige zoetstoffen zitten koolhydraten, dus kijk op het etiket bij de ingrediënten!

Zoetstoffen zonder invloed op bloedsuiker

Van zoetstoffen zonder invloed op de bloedsuiker, de zogeheten intensieve zoetstoffen, is maar weinig nodig. Ze zitten in zoetjes, vloeistof of poeder, en vaak in light frisdrank, zuivelproducten en suikervrije kauwgom. Voorbeelden van intensieve zoetstoffen zijn acesulfaam-K, cyclamaat, saccharine, stevia en aspartaam.

Kenmerken van intensieve zoetstoffen:
  • (vrijwel) geen calorieën
  • beïnvloeden de bloedsuiker niet
  • zijn goed in te passen bij diabetes, ook als je wilt afvallen

Intensieve zoetstoffen

*ADI staat voor Aanvaardbare Dagelijkse Inname. Het is aanvaardbaar omdat het een hoeveelheid is die je levenslang binnen mag krijgen zonder dat dit slecht is voor je gezondheid.

Zoetstoffen die bloedsuiker verhogen

Zoetstoffen die de bloedsuiker verhogen, extensieve zoetstoffen, zitten vaak in ‘suikervrije’ producten die in de winkel liggen als ‘geschikt voor mensen diabetes’. Voorbeelden van extensieve zoetstoffen zijn isomalt, lactitol, mannitol, sorbitol, xylitol, maltitol en fructose.

Kenmerken van extensieve zoetstoffen:

  • bevatten calorieën, soms net zo veel als gewone suiker
  • laten de bloedsuikerspiegel minder of minder snel stijgen dan suiker
  • zoetstoffen waarvan de naam eindigt op ‘-ol’ kunnen diarree veroorzaken


Voor extensieve zoetstoffen is geen maximum aanvaardbare dagelijkse inname. Wel kan een te hoge inname maag- of darmklachten geven. De ene persoon reageert daar eerder en sterker op dan andere.

Stevia

De plant stevia staat bekend als ‘natuurlijke zoetstof’. Let wel op: in suikervervangers met stevia zitten vaak koolhydraten, vanwege de vulstof in klontjes en korrels. In dat geval gaat je bloedsuiker ervan omhoog, net als bij suiker.