Gesprek

Aantal teststrips: Laat je niet in de maling nemen door je hulpmiddelenleverancier.

CGM in de basisverzekering
CGM in de basisverzekering • 23 september 2022

De hulpmiddelenleverancier Bosman (onderdeel van Onemed) stuurt sinds begin 2022 nog maar 50 teststrips per kwartaal ongeacht of je FGM of CGM gebruikt. Ik heb CGM en gebruik meer dan 50 per kwartaal, om te calibreren, maar ook in het geval dat ik waarden van de CGM niet helemaal kan vertrouwen en bij hypo’s – o.a. ook om te kijken of ik daar misschien alweer uit ben (sensor loopt minstens 10 min achter). In augustus was mijn kleine voorraadje teststrips helemaal op en heb ik mij bij Bosman beklaagd over het geringe aantal teststrips.

Antwoord: ik moest maar een uitzondering vragen bij de DVK.

Niets is minder waar! Ik hoef de DVK daar niet mee lastig te vallen, omdat Zorgverzekeraars Nederland (ZN) gezamenlijk hebben afgesproken dat CGM-gebruikers 200 strips per kwartaal mogen gebruiken (4x zoveel). Dat staat ook heel duidelijk op het aanvraagformulier FGM/CGM van ZN. En als dat dan niet genoeg is, dan kan gemotiveerd nog meer gebruikt worden, zo staat in voetnoot 17. In het Reglement Hulpmiddelen staat bovendien heel duidelijk “De voorwaarden van het meest recente ZN formulier zijn het uitgangspunt”.

Wat blijkt: Bosman (Onemed) strijkt voor mij elke dag een vergoeding op, ongeacht de uitgeleverde hoeveelheid aan verbruiksartikelen. Deze dagprijssystematiek hebben vele verzekeraars ingesteld. Hiervan moet de leverancier de benodigde middelen kunnen leveren. De leverancier beweert echter dat de zorgverzekering het aantal strips heeft beperkt tot maximaal 50 per kwartaal. Dat klopt voor FGM-gebruikers, maar zo is het dus niet geregeld bij CGM gebruik; daar is het 200 per kwartaal. Dus door overdreven op de rem te gaan staan, houden ze elke dag een stuk over van de dagvergoeding die de hulpmiddelenleverancier op hun rekening gestort krijgt. Over perverse prikkels gesproken!

Ze zouden “uit coulance” een extra doosje teststrips sturen (wat dus volgens mij geen coulance is). En dat is er, ondanks herhaald bellen en mailen gedurende 6 weken, nog steeds niet gekomen.

Wees op uw hoede! Of, zoals het zo mooi heet: “ga de dialoog aan”. To be continued…