Waarom zorg je niet goed voor jezelf?

Tobias Mol - De Diabetescoach • 18 October 2021
Blog Tobias - Waarom zorg je niet goed voor jezelf header.jpg

Mijn naam is Tobias Mol en ik geloof dat diabetes met een keuze komt; ga je hier onder lijden of word je hier sterker door? Ik koos voor het laatste, wat mij in staat stelde om met diabetes type 1 zeven keer Nederlands Kampioen en derde van de wereld in het judo te worden.

Omdat dit ook voor anderen mogelijk te maken begeleid ik mensen met diabetes naar eigen regie en topprestaties. Ik heb geleerd dat de juiste informatie, goed toegepast, je leven kan transformeren en topprestaties mogelijk maakt. Vandaag vertel ik wat over deze regie en zelfzorg.

We weten allemaal dat tijdig meten, goed eten en bewegen cruciaal zijn voor onze gezondheid. Hoe komt het dan dat we hier niet altijd aan kunnen voldoen? Vanuit mijn eigen ervaring weet ik dat er een verschil is tussen iets rationeel weten en het ook echt doen. Dit verschil wordt veroorzaakt door een drietal zaken;

  1. Zelfvertrouwen: Geloven we dat we het ook echt kunnen doen? Wetenschappelijk onderzoek Bandura et al. (1977) laat zien dat mensen die erop vertrouwen dat ze iets goed kunnen doen, ook veel eerder geneigd zijn daarmee te beginnen. Ook houden ze langer vol bij tegenslagen. Uit mijn eigen wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dit zelfvertrouwen ook van invloed is op de wijze waarop we nieuw gedrag laten zien (Mol, 2019)
  2. Overzicht: Naast geloven dat we iets kunnen doen is het ook van belang dat we hier een prioriteit van maken. In de waan van de dag vragen veel dingen onze aandacht (denk aan familie, werk of hoge bloedsuikers). Als je de focus heel erg op bijvoorbeeld werk hebt liggen, dan ligt deze niet bij je gezondheid. Om het goed te doen zullen we boven de waan van de dag uit moeten stijgen; ‘Als ik zo doorga, kan ik over 5 jaar dan nog alle dingen doen die ik belangrijk vind?’ Als het antwoord nee is, dan moet je wat veranderen. Idealiter bestaat er een balans tussen focus op gezondheid en de rest van het leven.
  3. Emotie: Dit lijkt een beetje op zelfvertrouwen, maar dan anders. Wanneer we een teleurstelling te verwerken krijgen of veel stress hebben dan wordt ons overzicht minder. Het zelfvertrouwen dat we hebben kunnen we niet goed inzetten omdat het niet meer uit lijkt te maken wat we doen. ‘Waarom zou ik gezond leven als ik toch….ontslagen wordt/hoge bloedsuikers heb/etc.?’ Luisteren naar je gevoel is belangrijk, maar te veel zorgt voor inactiviteit.

Een hoop om op te letten zo lijkt het. Maar er is een truc; ontbreekt het je aan zelfvertrouwen? Begin dan klein en verdeel het goede gedrag dat je wilt hebben op in kleinere subdoelen. Dan is het makkelijker om deze te behalen. Ontbreekt het je aan overzicht? Vraag je dan af wat iemand anders je zou adviseren. En zit je vast in je emotie? Kom in beweging. Emotie is energie die in beweging is. Als jij niet beweegt, dan blijft de emotie hetzelfde. Ga jij de goede kant op, dan gaat je emotie mee.

Zoals gezegd heeft diabetes mij sterker gemaakt toen ik leerde om er anders naar te kijken. Zo ben ik zeven keer Nederlands Kampioen en derde van de wereld in het judo geworden. Mijn lessen heb ik samengevat in een assessment, dat precies laat zien wat je sterke punten zijn en waar je nog kunt ontwikkelen. Meer informatie over het online assessment vind je op dediabetescoach.nl.

Bronnen:
- Mol, T. (2019) Mindfulness en zelfvertrouwen als motor voor innovatie
Onderzoek naar de relatie tussen zelfeffectiviteit en innovatief gedrag in organisaties
- Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change, Psychological Review, 84(2), 191-215.