Wel of niet suikervrij bij diabetes type 1?

Redactie van diabetestype1.nl • 17 januari 2018
shrine20180117-21865-usf7ck.jpg

Hoe zit het nou: is suiker nu wel of niet een goed idee bij diabetes type 1? En is het verstandig om zoveel mogelijk suikervrije producten te nemen?

Wie koolhydraatarm eten wat te drastisch vindt, kan ook ervoor kiezen om (wat) minder suiker te eten. Sommige mensen met diabetes type 1 hopen met het minderen van suiker twee vliegen in één klap te slaan: een betere instelling én afvallen. 

Mag je suiker eten bij diabetes type 1?

Met diabetes type 1 kun je gewoon suiker eten. Je hebt suiker (energie) nodig om te kunnen leven. Deze energie kun je het beste halen uit producten die van nature aanwezige suikers bevatten. Het zijn de toegevoegde suikers die je lichaam niet nodig heeft. Wel laten alle suikers de bloedsuiker snel stijgen, probeer het dus met mate te eten.

Moeten mensen met diabetes type 1 een suikervrij dieet volgen?

Helemaal suikervrij eten is niet nodig, maar kan ook bijna niet. Als je honderd procent suikervrij zou willen eten, mag je bijvoorbeeld ook geen yoghurt, appels en tomaten want daar zitten van nature suikers in. En dit zijn juist de voedingsmiddelen die je nodig hebt om gezond te blijven. Daarnaast zet het lichaam natuurlijk alle koolhydraten om in bloedsuiker. Dus ook uit brood, pasta, rijst en andere producten met zetmeel.

Mensen die het hebben over een suikervrij dieet, bedoelen daarom ook meestal dat ze geen toegevoegde suikers eten. Ze halen hun energie dan onder andere uit suikers die van nature aanwezig zijn in producten en vermijden de producten met toegevoegde suikers. Een suikervrij dieet betekent dus meestal niet dat er helemaal geen suikers worden gegeten.

Is suikervrij altijd beter bij diabetes type 1? 

Suikervrije taart, snoep en gebak is niet altijd beter. Omdat zoetstof veel zoeter is dan suiker, is er veel minder van nodig. Maar dan komt de bakker of fabrikant volume te kort in het product. Daarom wordt de zoetstof soms aangevuld met een vulmiddel waar wel koolhydraten in kunnen zitten. Dan is het voor de bloedsuikerspiegel nauwelijks beter dan suiker. Of er wordt meer vet gebruikt, vaak van het harde (ongezonde) soort. Dat is weer slecht voor je hart en bloedvaten.

Suiker handig bij hypo’s of bij het sporten

Suiker is een koolhydraat dat de bloedsuiker snel verhoogt. Dat is handig om tijdens een hypo snel je bloedsuiker op te krikken, of bij het sporten wanneer je een hypo wil voorkomen. Maar het is minder handig op andere momenten, wanneer je je bloedsuiker stabiel wil houden. 

Suiker opvangen met insuline?

Met extra insuline kun je de bloedsuikerpiek door suiker opvangen, tot op zekere hoogte. Want bij veel suiker (of andere snelle koolhydraten) is de snelle hoge piek moeilijker terug te brengen met insuline. Zeker in het geval van vloeibare suiker, bijvoorbeeld frisdrank met suiker. Daarbij gaat de suiker nog sneller je bloed in.

Is ‘zonder toegevoegde suikers’ gezond?

Als op het etiket staat ‘zonder toegevoegde suikers’, kunnen er toch veel suikers in een product zitten. Bijvoorbeeld in vruchtensap zitten van nature veel suikers. Daarvan stijgt de bloedsuiker even snel als van gewone suiker. Sneller zelfs doordat het vloeibare suikers zijn. Bovendien zitten in een glaasje sap de vruchtensuikers van heel wat appels, peren of ander fruit. 

Je kunt beter fruit eten in plaats van sap drinken, dan krijg je vaak minder suiker binnen en het is veel gezonder doordat er voedingsvezels in zitten. Vezels geven je een vol gevoel, sap doet dat niet. 

Minder suiker om af te vallen

Wanneer je op je gewicht wil letten, is het goed om te minderen met (toegevoegde) suikers. Suiker bevat veel energie maar geen nuttige voedingsstoffen. Daarnaast bevat suikerrijk voedsel vaak ook veel vetten en andere snelle koolhydraten. Dat levert dus veel calorieën op. 

Persoonlijke keuzes

Bij diabetes type 1 hoef je dus geen suikervrij dieet te volgen. Wel is het goed om gezond te eten en je gezonde verstand te gebruiken, ook als het gaat om suiker. Hoeveel suiker je eet is ook afhankelijk van je persoonlijke keuzes en van hoeveel je bijvoorbeeld sport. Bekijk samen met je diëtist of diabetesverpleegkundige hoe je bloedsuikerspiegel reageert op (toegevoegde) suikers en insuline.

Op de hoogte blijven?

Ontvang elke 2 weken nieuws over diabetes type 1 per e-mail, met alleen artikelen die voor jou interessant zijn. Maak eenvoudig in 1 minuut een account aan en geef je interesses aan!