Serious Escaperoom: ‘Hyper Control’ 

Redactie van diabetestype1.nl • 17 November 2021
Hyper Control Escaperoom wint Beste Diabetesidee

Veel jongeren hebben moeite met diabetes. Ze zoeken in deze levensfase naar steun bij hun vrienden. Maar hoe leg je aan je vrienden, klasgenoten of teammaatjes uit hoe het is om diabetes te hebben? Dat het meer is dan ‘even insuline spuiten en je bloedsuiker meten’? 

Met een spannende online escaperoom kunnen jongeren zelf ervaren hoe het is om diabetes te hebben. Dit is een van de prijswinnende plannen in Het Beste Diabetesidee 2021 van het Diabetes Fonds.

Dat is het idee achter de serious game waar kinderarts Richard Schol, game-ontwerper Tim Micklinghoff en Liesbeth Spoelstra, verpleegkundig specialist op de kinderpoli, samen aan werken. Dat doen ze met het prijzengeld vanuit Het Beste Diabetesidee, van het Diabetes Fonds.

Ze werken aan een echt goede game die leuk is om te spelen, die laat ervaren hoe het is om diabetes te hebben en waar kinderen met diabetes zelf ook van leren. Tim: ‘We weten dat serious gaming een zeer effectieve vorm van kennisoverdracht is: 70% van wat we actief beleven, onthouden we. In deze game gaan we bijvoorbeeld niet uitleggen wat een hypo is, maar het al gamend laten ervaren doordat het scherm wazig wordt, of doordat de besturing ineens anders werkt.’ 

Mooi team

‘Ik merk in de spreekkamer dat ieder kind anders is’, vertelt Liesbeth. ‘Met mondeling informeren, brochures, informatiefilmpjes of boekjes bereik je echt niet elk kind. Ik was op zoek naar een manier om de kennis die ik probeerde over te brengen, beter te laten beklijven. Diabetes is nu eenmaal een lastige, ingewikkelde aandoening. Je hebt niet altijd tijd en zin om je erin te verdiepen, maar het is wel heel belangrijk dat je goed begrijpt wat diabetes inhoudt om er goed mee om te kunnen gaan.’ 

‘Ik heb contact gezocht met Raccoon Serious Games en kwam zo uiteindelijk uit bij Tim die zelf diabetes heeft. Tim kende Richard, die én kinderarts is én diabetes heeft. Een heel mooi team om samen deze serious game te ontwikkelen!’

Bovenbouw basisonderwijs

De serious escaperoom is primair gericht op jongeren in de bovenbouw van het basisonderwijs, dus 10- tot 12-jarigen in de groepen 7 en 8. Reden hiervoor is dat de meeste jongeren op deze leeftijd nog enthousiast in een groep werken en minder schaamte voelen dan jongeren op de middelbare school. 

Bovendien wordt in bovenbouw verwacht dat je regelmatig een spreekbeurt houdt, wat een goed moment is om de game te spelen in klasverband. De game is ook goed in te zetten voor andere leeftijdsgroepen, zoals de eerste en tweede klas van de middelbare school.

Coöperatieve serious escaperoom 

Tim noemt Hyper Control een coöperatieve serious escaperoom. Waar je bij traditionele escaperooms moet ontsnappen uit een kamer, gaat het in een digitale escaperoom om het samen voltooien van puzzels binnen een kort tijdsbestek, zo’n 30-45 minuten. Jongeren moeten echt samenwerken om de opdrachten tot een goed einde te brengen. De groepsgrootte en ook het aantal groepen dat het tegen elkaar opneemt, is flexibel. 

Design thinking 

Raccoon Serious Games werkt volgens het principe van design thinking. Dat betekent dat het ontwikkelproces start bij de klant en de eindgebruikers, dus zowel bij de jongeren met diabetes zelf als het diabetesteam. Liesbeth: ‘We gaan jongeren met verschillende leeftijden, achtergronden en interesses uit de ziekenhuizen vragen om regelmatig mee te kijken en de game te spelen. Heel divers dus. Hierdoor kan er een mooi product ontstaan!’ 

‘We willen hun verhalen horen, hoe zij hun diabetes ervaren en wat zij lastig vinden. Samen met hen kunnen we de verhaallijn van de game bepalen en de puzzels ontwikkelen. Ook hebben we contact met onder meer de beroepsvereniging van diabetesverpleegkundigen, het netwerk verpleegkundig specialisten diabeteszorg, de DVN en Zorgeloos naar School. Zij kunnen inhoudelijke feedback geven op het gebied van diabetes.’

2 tot 3 leerdoelen

‘Het gaat zeker om een stuk educatie, maar het moet er niet te dik bovenop liggen’, vult Tim aan. ‘Er zijn al eerder games opgestart, maar nooit afgerond omdat die de hele diabeteseducatie in 1 serious game wilden stoppen. Dat is wel heel ambitieus. Wij hebben ervoor gekozen 2 tot 3 leerdoelen per game te gebruiken. Klein en behapbaar. Het gaat ons met name om het stuk bewustwording: wat is diabetes, wat doet het met je, waar moet je elke dag opnieuw mee dealen?’ 

Meerwaarde diabetesteam

Liesbeth: ‘Het zou mooi zijn als wij weten wanneer de jongeren de game spelen en mee kunnen kijken. Dan zien we waar ze tegenaan lopen, welke puzzels ze lastig vinden, en kunnen we daar tijdens het consult eventueel over in gesprek gaan. Maar hoe mooi zou het zijn als kinderen en gezinnen met een kind met diabetes zich meer gezien zouden voelen, er meer begrip van de omgeving ontstaat en de diabetes als minder belastend ervaren zou worden!’

Trots

‘Ik ben heel trots dat hier een game van gemaakt mag worden’, zegt Tim, die enorm blij is met de prijs voor Het Beste Diabetesidee. ‘Ik zou het tof vinden als je als jongere met diabetes een beetje cool bent doordat jij degene met diabetes bent: dit gaat over mij! Het zou toch mooi zijn als het iets bijdraagt aan de eigenwaarde van de leerling met diabetes? Bovenal hopen wij dat er meer begrip komt door de game te spelen in de klas, met je familie of je sportteam.’

De game zal in de zomer van 2022 klaar zijn en wordt gratis beschikbaar gesteld. We houden je uiteraard op de hoogte via diabetestype1.nl!

Richard Schol is kinderarts in het Albert Schweitzer ziekenhuis en heeft zelf diabetes type 1.
Tim Micklinghoff is projectleider en onderwijskundige bij Raccoon Serious Games en heeft ook diabetes type 1. Liesbeth Spoelstra is verpleegkundig specialist op de kinderpoli in het Reiner de Graaf Ziekenhuis.  

Op de hoogte blijven?

Maak eenvoudig in 1 minuut een account aan en ontvang regelmatig nieuws over diabetes type 1 per e-mail, met alleen artikelen die voor jou interessant zijn.